top of page

M/S Havila Jupiter

Havyard Leirvik AS leverte sitt byggenummer 100 til Havila Shipping ASA, Fosnavåg den 4. mars 2010. Gudmor Ingunn K. Sævik ga nybygget navnet «HAVILA JUPITER» i en seremoni i Fosnavåg, og dagen etter var det invitert til “åpen båt” i Volda med stor publikumsinteresse.

Skipet er bygget etter Havyard 845 design og er søsterskip av «Havila Venus» som ble levert i oktober 2009. Skroget er bygget ved Cemre Mühendislik Gemi i Tyrkia og ble levert 23. mai 2009. Såvidt vites skal nybygget starte på et spot marked som ikke har vært det aller heteste det siste halvåret. Disse skipene regnes som noen av de største ankerhåndteringsfartøyene i verden. De har spesialutviklet hybrid framdriftsanlegg som blant annet fører til reduksjon i NOx utslippene med 80%. Det heter seg at hybridsystemet er det mest avanserte og miljøvennlige på markedet i dag og er superøkonomisk under alle forhold som skipet vil operere under. “Når en AHTS går fra A til B er kraftbehovet lite i forhold til den totale kraftressursen ombord. Under posisjonering for operasjoner på store havdyp vil kraftbehovet variere mye, mens i krevende ankerhåndteringsjobber vil en i perioder trenge all tilgjengelig kraft ombord.” Skipets fremdriftssystem har total ytelse på ca. 17.200 kW som altså sørger for stor trekkraft, evne til å holde seg i posisjon og utføre avanserte oppdrag under ekstreme forhold gjennom det avanserte hybride framdriftsanlegget. Hybridløsningen er utviklet og designet av Havyard Design og Havila Shipping i samarbeid med Scandinavian Electric Systems. M/S «HAVILA JUPITER» er designet til å kunne utføre ROV-jobber på dyp ned til 3.000 meter og er bygget til DNV klasse ✠1A1, E0, TUG, SUPPLY VESSEL, SF, NAUT-OSV (A), HL(2,8), DYNPOS AUTR, CLEAN DESIGN, OILREC, LFL*, COMF, C(3)-V(3), ICE C, NOFO 2005. Skipet fører NOR flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.92,00 mLengde b.p.p.

79,80 mBredde22,00 mDybde i riss til h.dk.9,00 mDwt

ca. 3.276Draft

ca. 7,53 mDraft design

6,00 m

Deck cargo

ca. 1.500 t

Deck area

750 m2

GT

6455Bollard pull

ca. 274 t

IMO

9418042

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1436 m3 brennolje, 1351 m3 ferskvann, 3500 m3 drill water / vannballast, 1357 m3 ORO, 402 m3 brine, 221 m3 base oil, 529 m3 liquid mud og 262 m3 dry bulk. Maskineri Kraftstasjonen består av to store og fire mindre diesel generatorsett. Avanserte systemer kontrollerer hele tiden at de enkelte dieselgeneratorene opererer optimalt med hensyn til reduksjon av drivstoff og utslipp av NOx og CO2. Det avanserte hybridsystemet blir oppgitt til å gi 10-15 % lavere drivstofforbruk enn andre løsninger som eksisterer i markedet og optimaliserer kombinasjoner av dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift. Normalt vil skipet ha kraftressurser til å generere nødvendig tauekraft ved å drive hovedpropellene direkte dieselmekanisk. Ved å kjøre hybrid kan tauekraften økes til ca. 274 tonn. Under alle forhold vil skipet ha nok kraft til å tilfredsstille de nye strenge kravene som Sjøfartsdirektoratet stiller til denne type fartøy. Skrogdesignet er svært viktig i bestrebelsene for å oppnå miljøfordeler. I dette tilfellet er akterskipet optimalisert for store propeller og stor trekkraft samtidig som det skal bidra til god stabilitet og oppdrift for sikker operasjon. Forskipet har stor bulb og moderat utfallende baug for sjødyktighet og lavt drivstofforbruk. Toppfart er ca. 18,1 knop med forbruk på ca. 80,5 tonn per dag. Ved bruk av 2 x dieselelektrisk er farten ca. 11,2 knop med forbruk på ca. 20,6 t/d. Ved anchorhandlingsoperasjoner er forbruket ca. 25 t/d og for DP operasjoner ca. 8,5 t/d. I havn brenner fartøyet ca. 2 t/d. Skipet er utstyrt med 2 x MaK 12M32C dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW, to propellanlegg av Kamewa Ulstein fabrikat og Scana Volda reduksjonsgear. Videre er skipet utstyrt med fire CAT 3516C/Marelli generatorsett hver på 2333 kVA og to Alconza akselgeneratorer. De to el. motorene yter totalt 5200 kW, som betyr total fremdriftskraft på 17.200 kW. Styremaskineri er type Tenfjord som betjener High Lift ror, og joystick er type Poscon. Manøvreringsegenskapene forbedres ved 2 x Kamewa Ulstein TT2000 thrustere og en TT2400 thruster, alle på 1200 kW samt en azimuth TCNS 92/62-220 på 1500 kW. Et nødaggregat type Volvo Penta D12D-E MG/RC på 370 kW er levert av Bjordal & Madsen. H+H Umwelt- und Industrietechnik har levert SCR (Selective Catalytic Reduction) system for NOx reduksjon der prinsippet er injeksjon av urea. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og AM Instrumentering har levert flowmeter. Clayton Scandinavia har fremskaffet steamgenerator og ORO anlegget, og tank sounding systemet er type Umas. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, mens Nyborg har supplert vifter. Florø Kjøleserevice er leverandør av proviant kuldeanlegget, og seperatorleveransene kommer fra Westfalia og RWO. Atlas Copco og Tamrotor har begge stått for kompressorer, og pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum. For brannslukking er det blant annet montert et inergen anlegg fra Brannvernservice, og varslingsanlegget er fra Thorn Security. Dekk Nybygget er utstyrt med 500 tonns vinsj, og I.P. Huse har levert taue- og anchor handlingsvinsjer. Utsettelsesarrangement (Odim LARS) for fjernstyrte miniubåter over skutesiden og A-ramme på hekken gjør at skipet også kan utføre avanserte undervannsoppdrag ned til 3.000 meter. Odim har levert ROV power pack, og ROV kranen er fra Bergen Group Dreggen. Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat. Det er to cargo rail kraner med manipulatorer som minimaliserer nødvendigheten av mannskap på dekk under risikofylte arbeidsoperasjoner. Maritime Trading har levert landganger, og anker/kjetting kommer fra Eide Marine Tech. IMS har forestått vanntette skyvedører, mens lanterner er fra Tranberg. O.S. Solhaug har supplert vindusviskere. I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter, levert av Mare Safety og MOB-båt type Alusafe 770 Twin FRC fra Maritime Partner i TTS Marine davit. Medi 3 har supplert medisinsk utstyr. Innredning M/S «HAVILA JUPITER» er innredet for et mannskap på 60 personer med 16 enmanns lugarer, 20 dobbeltlugarer og en 4-manns lugar. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene ombord. I byssen er de Beha utstyr, Miele har levert vaskeriutstyr og Jets Vacuum har tatt seg av sanitæranlegget. Global Enviro International har levert avfallspresse, og incinerator er fra Teamtec. Hovedtavle er en Scandinavian Electric Systems leveranse, og de elektriske installasjonene er utført av Havyard Elektro AS. Intercom-anlegget er levert av Phontech. Elektronikk Sigurd Solberg AS har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret med Furuno FAR-2827 radar, FCR-2837S radar, Skipper GDS 102 ekkolodd, Taiyo TD-L 1550A peiler, Naviknot 450D logg, Navipilot 4000 autopilot, Sperry magnetisk kompass, Navigat X Mk1 gyrokompass, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-2570 MF/HF SSB GMDSS radiostasjon, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700B navtex, Furuno Fax-30 værkart, Tron 40S EPIRB, Tron SART, Furuno FM-8800S VHF, Tron TR-20 VHF, Motorola GM-380 & GP340 VHF, Furuno Felcom 15 Inmarsat C og Sailor 500 FB satcom. DP anlegget er en Rolls-Royce leveranse, og Ulstein Elektro har levert brovaktalarm type BAS Mk III. Havyard Leirvik AS skal levere bnr. 101 til Havila Shipping i juni, bnr. 105 er for Garware Offshore og kommer i oktober og bnr. 103 av Havyard 860 skal leveres til Havila Shipping i april 2011.


Bình luận


Utvalgt innlegg
Siste innlegg
Arkiv
Søk etter tags
Følg oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page